Pozornost knihám bychom neměli věnovat jen během března, měsíce knihy. Najít si čas alespoň na jednu pohádku před spaním má na děti neuvěřitelný vliv v tom nejpozitivnějším slova smyslu. Jak však číst tříletému prckovi a jak desetiletému čtenáři, který už umí číst i sám?
Vybrat knihu pro děti není díky propracovaným kategoriím v knihkupectvích až tak složité. Mnozí experti se shodují v tom, že ještě důležitější než samotný výběr knihy, je způsob, jakým dětem čteme. Jak číst leporela, která jsou plná obrázků a neobsahují žádný text? A jak přitáhnout pozornost dětí k naučným knihám? Podívejte se spolu s námi na to, jak číst dětem různého věku a jak u nich vypěstovat literární gramotnost a lásku ke knihám.
Od 3 do 5 let: Je to o ilustracích
Ať už otevřete jakoukoliv pohádkovou knížku, děti v tomto věku budou okamžitě uchváceny obrázky. Zajímavostí je, že batolata a děti v předškolním věku věnují pouze 6 % času díváním se na písmena a slova v knize. Zbývajících 94 procent pozornosti zaměřují právě na ilustrace, proto byste se při výběru knih pro tuto věkovou skupinu měli i vy zaměřit právě na ně.
Naučte děti již od prvního momentu, co všechno kniha obsahuje. Ukažte jim i obálku, název knihy a jméno autora a pojmenujte jednotlivé prvky. Vysvětlete mu, kdo je autor knihy (člověk, který knihu napsal) a co znamená název knihy (díky němu si umíme představit, o čem bude příběh).
Ačkoliv tří až pětileté děti ještě neumějí číst, pokuste se jim vysvětlit rozdíl mezi různými prvky na stránkách knih. Proměňte tuto část četby na hru a ukazujte dětem písmena, dlouhá a krátká slova, věty, ale i tečky a mezery.
V neposlední řadě se dětí hodně ptejte. Zaručeně úspěšné budou otázky typu „Kde je kočička/pejsek/žirafa?“, „Kde je chlapeček a kde holčička?“, „Můžeš mi ukázat, kde je tečka, která označuje konec věty?“, „Najdeš nejkratší slovo na této straně?“. Děti se nejen rády skrývají, ale stejně rády mají i hledání. Ne nadarmo mají mnohé knihy pro nejmenší děti různá tajná „zákoutí“, která je třeba odhalit.
Od 4 do 6 let: Vytáhněte literaturu faktu
Vybavte si v paměti poslední knihy, které jste dětem četli. S největší pravděpodobností to byly fantastické knihy s úžasným pohádkovým příběhem, se zápletkou, zajímavými postavami a krásným závěrem. Na fiktivních příbězích není nic špatného, ale děti by měly odmalička znát i literaturu faktu. A nemyslíme teď tlusté encyklopedie nasycené informacemi, ale krásně ilustrované knihy s odbornými znalostmi určenými právě dětskému čtenářii.
Děti v tomto věku jsou schopny zeptat se vás až 400 dotazů denně. Otázek, na které někdy nemáte odpověď nebo nevíte, jak odpovědět přiměřeně věku. Právě v těchto případech vám pomocnou ruku podají „odborné“ knihy pro děti. Zajímá vaše děti, proč jsou listy na stromech zelené a ne modré? Ptají se vás, proč existuje Malý a Velký vůz, ale Střední už ne? Chtějí vědět, proč kočky předou a proč se na obloze každé ráno objeví slunce? Dětské knížky znají odpověď a díky ilustracím tyto odpovědi děti lépe pochopí. A určitě se i vy dozvíte něco nového.
Od 6 do 10 let: Čtěte s porozuměním
Během čtení starším dětem odborníci doporučují sledovat, zda malý čtenář vnímá příběh a zda mu rozumí. Během čtení se proto pokládejte různé otázky, které souvisejí s dějem. Například: „Kam teď chlapeček půjde?“ nebo „Co myslíš, jak pejsek vyřeší tuto situaci?“. Děti to přinutí zamyslet se a skutečně vnímat knihu.
Některé děti jsou během čtení myšlenkami jinde a nesoustředí se na čtení. Jejich pozornost přitáhnete právě vyprávěním o knize již během samotného aktu čtení. Přemýšlejte nahlas o ději, o postavách a jejich pohnutkách. Díky tomu se v dětské mysli vytvoří jakási mapa, která pomůže dítěti reflektovat knihu.
Diskusi o knize podpořte vyprávěním v první osobě. Své myšlenky začínejte vyjadřovat slovy „Zajímalo by mě, jestli...“, „Začínám si myslet, že...“, „Kdybych se tak mohl/mohla zeptat autora...“. S vlastními myšlenkami to však nepřehánějte a neodvracejte pozornost od samotného příběhu. Dejte dětem prostor pro zapojení vlastní fantazie.
V knihách pro děti tohoto věku budou určitě pasáže, kterým děti nebudou rozumět. Nepřeskakujte je a neignorujte dětskou nevědomost. Snažte se dětem co nejlépe vysvětlit, o co v konkrétní části knihy jde. Naučte je, že není ostudou něčemu v knize nerozumět. Problematické části si spolu několikrát přečtěte, a nakonec jim přijdete na kloub.