Máte doma prototyp ukázkového prvňáčka?

  Kategorie: První roky dítěte,
6 min.
11. srp'17

Základní školy po celém Česku zanedlouho otevřou své brány a z množství malých dětí ze školek se najednou stanou školáci. Ve škole je čekají noví kamarádi, ale i povinnosti a režim. Co všechno by mělo vaše dítě vědět, aby bez větších problémů zvládlo první ročník?

Při posuzování školní zralosti je u nás nejdůležitějším kritériem věk. V 6 letech by mělo dítě dosáhnout zralost ve čtyřech hlavních vývojových oblastech vývinu – tělesné, mentální, sociální a emocionální. Předškolák si nové poznatky osvojuje zejména praktickými činnostmi a takto získané znalosti jsou dobrým základem školního vzdělávání. Rodiče se častokrát předhánějí v chválení s tím, co všechno jejich budoucí prvňáček dokáže, do kolika umí napočítat či kolik anglických slovíček zná. Co však opravdu potřebuje vědět dítě, které v září zasedne poprvé do školní lavice?

Nástup do školy

Základní znalosti

Samozřejmostí je, aby dítě znalo své jméno, adresu bydliště, vědělo jmenovat členy rodiny a jejich zaměstnání. Příští prvňáček by se měl také orientovat v okolí domu i školy a znát cestu do školy. Ještě v předškolním věku by dítě mělo dostat základy dopravní výchovy, aby se mohlo bezpečně přesouvat z jednoho bodu do druhého a vědět, na jakou barvu semaforu je bezpečné přecházet přes silnici. S tím je spojeno i poznání základních barev a orientace v prostoru a čase. Dítě by mělo vědět, kde je vpředu, vzadu, nahoře, dole, vlevo či vpravo a znát geometrické tvary a části lidského těla. K základním matematickým znalostem patří počítání do 10 a rozlišování rozdílu méně-více. Prvňáček musí také samostatně používat WC a umýt si po něm ruce, to samé ho to naučte i po práci s něčím špinavým nebo po návratu z hřiště a ze zahrady.

Potrvá přibližně měsíc, než si dítě zvykne na nový režim. Začněte na něj budoucího prvňáčka připravovat již během posledního srpnového týdne.

Jemná a hrubá motorika

Šestileté dítě by mělo umět samostatně jíst s příborem, obléct a obout se, také si zapnout knoflíky a zavázat tkaničky. To je spojeno s jemnou motorikou, kterou si v prvním ročníku ještě více vytříbí při držení psacích potřeb, kreslení geometrických tvarů, napodobování tvarů písmen, vybarvování obrázků či střihání. Podporujte tyto aktivity i doma, například modelováním a navlékáním korálků. Dítě by nemělo mít problém ani s hrubou motorikou, mělo by umět udržet rovnováhu, skákat na jedné noze, běhat bez klopýtání, házet a chytat míč, dělat kotrmelce či skákat přes švihadlo.

Zavazování tkaniček děti

Chování a sociální připravenost

Slušně se chovat, umět pozdravit, poprosit a poděkovat učíme děti už odmala. Starší děti by se měly umět chovat ke svému okolí, tedy lidem, ale i k přírodě a šetrně zacházet s předměty. Když se v novém prostředí stydí maličké děti, které se bázlivě skrývají za rodiče, je to podle mnohých roztomilé. Když má dítě 6 let, je to spíše nežádoucí. Na cizí osoby by si dítě mělo zvyknout bez problémů, stejně se nesmí stydět oslovit lidi, nebo se nedejbůh stranit společnosti cizích dětí. Důležitým ukazatelem úrovně připravenosti dítěte na 1. třídu je právě spolupráce v kolektivu. Prvňáček by se měl aktivně účastnit školního života, měl by umět ohodnotit práci spolužáků a přijmout hodnocení jiných. Nežádoucí je agresivita – spory s jinými dětmi ho naučte řešit bez bitvy či hádek. U hry nebo jiné činnosti by měl malý žák vydržet přibližně 20 minut. Započatou práci musí dokončit, ne neustále odbíhat k něčemu novému.

Prvňáčci mají nejčastěji problém se správným vyslovováním hlásek „l“ a „r“ a se sykavkami.

Prvňáček

Řeč a paměť

Dítě připravené na školní docházku by mělo mít dostatečnou slovní zásobu. Mluví jasně, srozumitelně a plynule i při složitějších větách. Chápe slovní pokyny a dokáže převyprávět události, které zažilo, rovněž se umí naučit nazpaměť dětskou básničku nebo písničku. Nejlepší cestou, jak rozvíjet řeč a slovní zásobu dítěte, je číst mu odmala ilustrované knihy, aby mohlo sledovat děj podle obrázků. Na rozvíjení řeči se dá využít i cesta autem – ptejte se ho, co vidí a slova následně rozebírejte. Namísto počítačových her zkuste naučné DVD zaměřené na češtinu, nebo některou ze zajímavých aplikací ze stránky iSEN.

Budoucí prvňáčci mají nejčastěji problém se správným vyslovováním hlásek, a to s výslovností písmen „l“ a „r“ a se sykavkami. Za přibývající poruchy řečí prvňáčků může podle odborníků nedostatek verbální komunikace. „Je mnohem snazší a rychlejší dítě naučit něco, co neví, než odnaučit ho od „zaběhnutého“ nesprávného způsobu artikulace. Proto, pokud dítě neumí vyslovit některou z hlásek správně, doporučujeme raději přijít konzultovat postup, jak dítě hlásku naučit s logopedem, než to vzít do vlastních rukou. Často se nesprávnými, laickými postupy stav spíše zhorší (dítě se naučí hlásku nesprávně), než zlepší. Mnohokrát ani samotní rodiče nevědí, že hláska je ve skutečnosti tvořena nesprávně (například boční R). Pak jsou překvapeni, pokud je na to upozorní paní učitelka ve škole, nebo se nesprávná výslovnost odhalí až při logopedickém vyšetření,“ doporučují odborníci z ambulance klinické logopedie Logomedik ve Skalici.

První školní den

Důležité maličkosti

Pro správné soužití ve třídě i pro učení se ve škole je třeba ovládat ještě množství maličkostí, které by vám v prvním okamžiku připadaly možná nepodstatné. Položte si doma otázku, zda si váš malý školák umí sám utřít nos, zda správně drží tělo při sezení, nežužlá si nevědomky prsty nebo nestrká do úst různé předměty. Některé nežádoucí návyky či projevy dokážete postupně odstranit i sami. Nástup do první třídy je velkou událostí pro děti i rodiče. Připravte prcka na tuto změnu a povídejte si s ním o tom, co ho ve škole čeká a na jaké různé aktivity se může těšit.