Věděli jste, že s miminkem se můžete mluvit i aniž by umělo vyslovit byť jen hlásku? Zlepšit vaši komunikaci s děťátkem pomůže znakování – dorozumívání pomocí gest. Batolata, která takto komunikují s rodiči, se o své pocity a potřeby dělí s dospělými ještě dříve, než přijdou na řadu jejich první slova.
Zvednutí rukou, mávání na rozloučenou, kývání hlavou při vyjádření souhlasu či nesouhlasu... To vše jsou první znaky, které se děti určí přirozeně a používají je intuitivně Představte si však, že by vaše děťátko umělo posunky ukázat, že už je dostatečně nakrmeno, nebo že potřebuje přebalit. Znaková řeč pro slyšící batolata se ve světě používá již více než 20 let. Účinky znakování podrobně zkoumaly psycholožky Linda Acredolo a Susan Goodwyn z Univerzity Davis v Kalifornii již v 80. letech 20. století. Zjistily, že znakování pomáhá při rozvoji mluvené řeči a inteligence.
Znakování upevňuje pouto
Přirozená touha komunikovat s okolím je v dětech odmalička. Vnímaví rodiče si všimnou různých druhů pláče – jiný při bolesti, jiný při hněvu nebo strachu – nebo řeči dětského těla, kterou nám chtějí naznačit, že se dožadují mléka nebo jsou unavené. Prostřednictvím naučených znaků a gest děti obohatí své vyjadřovací prostředky. Pokud se bojíte, že znakování oddálí rozvoj řeči, budete překvapeni, že je to právě naopak. Výzkumy prokázaly, že děti, které znakovaly, dosahovaly lepších výsledků v řečových schopnostech i IQ testech. Znakování navíc upevňuje pouto mezi rodiči a dětmi, podporuje pozitivní emocionální vývoj dětí a posiluje jejich sebedůvěru.
S téměř ročním náskokem
Znakování funguje v různých jazykových a kulturních prostředích. Psycholožky Linda Acredolo a Susan Goodwyn vycházely z jejich výzkumu, který trval 20 let. Děti rozdělily do dvou skupin – v jedné používaly znakovou řeč, v druhé ne. V první skupině zjistily u znakujících dětí ve věku 24 měsíců více než tříměsíční náskok. Když měly děti 36 měsíců, byly oproti svým neznakujúcim vrstevníkům napřed téměř o celý rok!
Dlouhodobé přínosy znakování
Sedm let po skončení studie se rozhodly zaměřit na dlouhodobé přínosy této neverbální komunikace. V inteligenčním testu WISC-III IQ dosáhly děti, které jako batolata znakovaly, průměrně o 12 bodů více než děti z druhé skupiny. Podle jiných výzkumů zvyšuje taková forma komunikace s miminkem aktivní učení ve školních časech a snižuje frustraci a agresivitu ve třídě.
Jak na znakování?
- vyberte si program, který nabízí kvalitní výukové materiály pro rodiče i děti,
- obraťte se na certifikovanou instruktorku,
- kurzy znakování nabízejí i mateřská centra, které organizují setkání znakujících dětí,
- znakovat můžete již od narození, význam jednotlivých gest bude děťátko chápat přibližně v 6. měsíci,
- dítě učte pouze tehdy, když má dobrou náladu,
- používejte znak a slovo současně, znaky zařaďte do denní rutiny,
- chvalte dítě při jeho úspěších,
- zapojte do znakování i zbytek rodiny, případně babysitterku,
- u dětí bylo pozorováno celkem 49 typů gest (očekávání, protestování, žádost o předmět, vyjadřování potřeb),
- 8 měsíční miminko použije gesta přibližně osmnáct krát do měsíce, 19 měsíční dítě až stokrát.